Usługa zgłoszenia i obsługi wniosku o ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości

Usługa umożliwia złożenie wniosku o ujawnienie w ewidencji gruntów i budynków samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości.
Dostarczone wraz z wnioskiem dane posłużą do aktualizacji danych związanych z lokalami w budynku. Wynikiem aktualizacji będzie możliwość wydania z bazy ewidencji gruntów i budynków kartoteki lokalu.

Podstawy prawne

* Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne
* Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali
* Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków
* Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
* Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

Wymagane dokumenty

1. Zaświadczenie o samodzielności lokalu wydane w trybie przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.

2. Dokumentacja inwentaryzacyjna tj. rzuty poziome lokalu i pomieszczeń przynależnych wraz z opisem technicznym na odpowiednich kondygnacjach budynku (jeśli nie stanowi integralnej części zaświadczenia o samodzielności lokalu).

3. Mapa ewidencyjna z zaznaczeniem lokalizacji pomieszczeń przynależnych – w przypadku położenia pomieszczeń przynależnych lokalu poza budynkiem.

4. Pełnomocnictwo do reprezentowania Wnioskodawcy udzielone osobie fizycznej – w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika.

5. Dowód wniesienia opłaty skarbowej 17 zł za udzielone pełnomocnictwo (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

Informacje o trybie odwoławczym

Nie dotyczy

Opłaty

Brak opłat za aktualizację ewidencji gruntów i budynków.

Sprawdź tabelę opłat

Termin realizacji

Niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 od dnia otrzymania kompletnych i poprawnie złożonych dokumentów, w trybie czynności materialno-technicznej.


Schemat procesu złożenia wniosku

Rysunek schematu składania wniosku. Jesteś na etapie wyboru wniosku. Klikając w przycisk 'Przejdź do kolejnego kroku' nastąpi przeniesienie na stronę z mapą, by później móc wypełnić wniosek.

Sposób realizacji

Aby skorzystać z e-Usługi konieczne jest zalogowanie się do systemu. W przypadku braku konta należy złożyć wniosek o jego założenie.

Po zalogowaniu do systemy użytkownik zostanie przekierowany na geoportal, na którym przed złożeniem wniosku konieczne jest wskazanie działki ewidencyjnej, na której położony jest budynek w którym będzie ujawniany samodzielny lokal niestanowiący odrębnej własności.  Wskazanie działki należy wykonać przy użyciu narzędzi z górnej listwy narzędziowej. W oparciu o wskazaną na geoportalu działkę ewidencyjną w kolejnym kroku system wskaże urząd, do którego wniosek powinien być skierowany. Następnie użytkownik zostanie przekierowany do elektronicznego wniosku o wprowadzenie zmian danych ewidencji gruntów i budynków.

Główne parametry wniosku to określenie danych identyfikujących wnioskodawcę, dołączenie dokumentów stanowiących podstawę zmian w postaci załączników, a także określenie danych identyfikujących nieruchomość.

Usługa może być również zrealizowana poprzez portal jednostki samorządowej. Adresy dostępnych usług znajdziesz w zakładce JEDNOSTKI.



Przejdź do kolejnego kroku